|  
              
               Skidt 
              fiskeri (Berlingske Tidende) Siden midten af 80’erne, har det europæiske 
              fiskeri været ude af kontrol og vigtige fiskebestande er nu så 
              nedfiskede, at de er i risiko for at kollapse. I 10 år har EU 
              arbejdet på at få samling omkring en reform af den fælles 
              fiskeripolitik og reformen og ambitiøse genopretningsplaner for 
              bestande som torsk, kuller og kulmule, skulle vedtages under det 
              danske EU formandskab. Man fik en aftale i hus i elvte time, men 
              det er en aftale som ikke lever op til forventningerne og som ikke 
              vil løse problemerne.  Det danske EU formandskab har ikke kunnet 
              løfte opgaven og en af forklaringerne skal findes i den danske 
              fiskeripolitik, eller rettere sagt i manglen på samme. Andre 
              opgaver under det danske EU formandskab, som optagelsen af de 10 
              lande, blev en succes. Og det hænger sammen med, at Danmark har 
              kæmpet for denne udvidelse, vi havde en klar politik, og alle de 
              ansvarlige knoklede for opgaven. Det er ikke tilfældet når det 
              handler om fiskeri. I sammenligning med andre fiskerinationer har 
              Danmark ikke noget der blot minder om en sammenhængende 
              fiskeripolitik. Denne mangel ses hele vejen ned over Folketinget, 
              regeringen og fiskerierhvervet.  Når Danmark, som hører til fiskerinationernes 
              superliga, ikke har nogen sammenhængende fiskeripolitik, så hænger 
              det igen sammen med, at der ikke er stemmer i fiskeriet - der er 
              ikke andet end ballade. Danmark har et fiskerierhverv, som 
              politisk set, ikke byder på andet end lukkethed og ballade. Og det 
              både kan og må man kritisere fiskerierhvervet for. For ligesom al 
              anden erhvervspolitik, må fiskeripolitikken jo hente næring i 
              erhvervet, men derfra kommer der ikke ret meget andet end 
              skidtfisk. Alle forsøg på at få skabt en offentlig fiskeripolitisk 
              debat, på et fiskerifagligt grundlag, bliver skudt sønder og 
              sammen af Danmarks Fiskeriforening, inden den overhovedet kommer i 
              gang.  Et velkendt ordsprog siger, at vi har de 
              politikere vi fortjener, så de danske fiskere må vel have den 
              forening de fortjener!  Nej, Danmarks fiskeriforenings formand 
              Bent Rulle udtrykker ikke længere alle danske fiskeres 
              fiskeripolitiske meninger og holdninger. For det første fordi 
              mange fiskere ikke er medlemmer af Danmarks Fiskeriforening, for 
              det andet fordi foreningens medlemmer opfatter Danmarks 
              Fiskeriforening som fiskerifaglig forening. Hvor der hersker en 
              naturlig solidaritet mellem fiskerne, de skal jo fiske på det 
              samme hav i alskens vejr, og alle har de brug for hinanden, 
              hersker der en ligeså naturlig ubehag ved at beskæftige sig med 
              politik.  Blev de spurgt direkte om hvilken 
              fiskeripolitik der burde gælde, vil et flertal af de danske 
              fiskere være uenig med den fiskeripolitik som Danmarks 
              Fiskeriforening står for. Langt de fleste af de mindre fartøjer og 
              kystfiskerne er direkte imod og et betydeligt antal af de store er 
              også imod. Og fra begge disse lejre er der flere og flere der 
              melder sig ud af Danmarks Fiskeriforening.  Derfor bør Folketinget og regeringen bryde 
              det monopol som Danmarks Fiskeriforening har taget patent på, når 
              det gælder den fiskerifaglige rådgivning.   En 
              naturstridig fiskerireform (Jyllands Posten) EU's fiskeriministre har nu fået vedtaget en 
              fiskerireform og fiskeriaftalerne for 2003. Målt på 
              fiskeressourcerne og havmiljøet blev det til et magert resultat. 
              Det danske formandskab formåede simpelthen ikke at få skabt 
              enighed om en gennemgribende reform af EU's fiskeripolitik, og 
              perspektiverne for det europæiske fiskeri er fortsat meget dystre. Hvert år holder EU's fiskeriministre disse 
              decembermøder, for at få fastsat kvoter for det kommende år. Dette 
              år har WWF Verdensnaturfonden været meget aktiv op til og under 
              forhandlingerne i Bruxelles. WWF er utilfredse med udkommet og de 
              har indklaget EU's fiskeriministerråd for EU's Ombudsmand. WWF 
              mener at ministerrådet bærer skylden for, at torskebestandene er 
              blevet nedfisket og ministerrådet anklages for ikke at leve op til 
              de aftaler der blev indgået i 1992, da man vedtog at få udviklet 
              og iværksat en fiskerreform fra januar 2003.  Her har WWF ret, men WWF tager fejl, når de 
              anbefaler store kvotereduktioner eller totale stop som løsninger 
              på ressourceproblemerne i EU's fiskeri. Fiskekvoter er designet 
              til at fordele fisk mellem EU landene og de lande som EU indgår 
              fiskeriaftaler med. f.eks. Norge. Kvoter er ikke et 
              fiskeripolitisk redskab til genopbygning af fiskebestande. En 
              genopbygning af fiskebestande, kræver at man sænker det samlede 
              fisketryk. Det nytter altså ikke at sænke kvoterne, hvis man 
              samtidig opretholder det ressourcekrævende fiskeri, som er årsagen 
              til at det står så slemt til. Et totalt torskestop i Nordsøen er 
              uholdbart, fordi torsken bliver fanget i alle fiskerier. Og må 
              fiskerne ikke lande torsken, bliver den enten smidt ud som død 
              udsmid eller forsøgt landet uden om kontrollen. Der findes 
              fiskearter og farvande hvor kvotenedsættelser og/eller totale stop 
              kunne være løsningen, men det gælder ikke for torsk i det centrale 
              og nordlige Nordsø, herunder Kattegat og Skagerrak. En styrkelse 
              af fiskerikontrollen vil blot medføre et større udsmid. Det skal 
              også understreges, at den lave torskebestand kun er en trussel mod 
              fiskeriet, torsken er ikke udryddelsestruet. Mange andre fiskebestande end torsk har det 
              dårligt, målt på bestandenes evne til at skabe en rimelig økonomi 
              i det europæiske fiskeri. Så derfor er det nødvendigt at få sænket 
              det samlede fisketryk på fiskebestandene og havmiljøet og det mål 
              når man ved ophugning af de store miljø- og ressourcekrævende 
              fiskefartøjer, og med omstillinger til mere miljø- og 
              ressourcevenlige fiskeriformer.  Derfor bør alle kunne arbejde for at få skabt 
              den folkelige og politiske forståelse for, at der afsættes de 
              nødvendige flere mia. euro til ophugning og omstilling. De 272 
              mill. euro som er afsat i denne reform, vil kun fortsætte med at 
              ophugge de mindre fiskefartøjer, som ikke udgør nogen trussel mod 
              fiskebestandene.  Danske 
              skidtfisk (Politiken) Nu har EU's ministerråd fået vedtaget 
              fiskeriaftalerne for 2003 og endnu engang lykkes det for den 
              danske regering, at få afværget angrebene mod det danske 
              industrifiskeri. Om ikke andet, så er det dog noget af en bedrift 
              af de danske forhandlere: at få vedtaget en fiskeripolitik som 
              reducerer kraftigt i kvoterne til konsumfiskeriet, mens 
              industrifiskeriet kan fortsætte uhindret det kommende år. 
              Industrifiskeriet får en nedsættelse på ca. 10 %, men det betyder 
              intet, da de i forvejen har kvoter på ca. 1.5 mill tons/år 
              industrifisk, som tobis, brisling, sperling. Men de har hidtil kun 
              kunnet fange ca. 2/3 af deres kvoter.  Det er noget af en bedrift når man medtager, 
              at i ugerne op til de afsluttende fiskeriforhandlinger i 
              Bruxelles, blev det ene efter den anden af de danske 
              industrifiskefartøjer opbragt, politianmeldt og bundet til kajen, 
              fordi de havde for store bifangster af sild, kuller og anden 
              spisefisk. Selv om industrifiskerne fisker under et regelsæt, der 
              tillader, at industrifiskeriet kan lande 150.000 tons konsumfisk i 
              deres industrilaster hvert år, så kan de ikke overholde disse 
              regler. (150.000 tons konsumfisk svarer til lidt mere end 50 % af 
              de samlede danske fiskekvoter til konsumfiskeriet) Det danske industrifiskeri er et alvorligt 
              problem. Vi kender ikke industrifiskeriets betydning for havets 
              økosystem, men vi ved at den samlede biomasse i Nordsøen er faldet 
              med 25 %. Og da bestande som torsk og kuller er blevet nedfisket 
              til et så lavt niveau, at fiskeriet burde stoppes, er det uden for 
              enhver fornuft, at industrifiskeriet har lov til at lande op til 
              50.000 tons torsk, kuller og sej i deres industrilaster, når den 
              samlede danske torske- og kullerkvote til konsum i Nordsøen for 
              2003 bliver ca. 8.000 tons. Kurt Bertelsen Christensen Landsforeningen Levende Hav    
              Home       .   
              
               
                
               |