Erhvervsfiskeriet har haft
                slagside i flere år og nu er det kuldsejlet, mens
                redningsfolkene diskutere og diskuterer hvordan de nu får
                reddet fiskeriet. Bl.a. spøger samtlige politiske partier fødevareministeren
                om hendes planer den 28. feb. i en forespørgselsdebat i
                Folketinget. 
                
                
                Levende Hav anbefaler, at et
                par kendsgerninger får en fremtrædende rolle i de planer. Første
                kendsgerning; lukninger af havområder. EU’s
                fiskeriforvaltning lukker nu et stort havområde for fiskeriet,
                og det er lige så sikkert som ammen i kirken, at dette første
                10 ugers stop for konsumfiskeriet, i den såkaldte
                ”torskekasse” i Nordsøen, kun er starten på mange
                fremtidige lukkede havområder. Ikke fordi lukkede havområder
                reder noget som helst, men alene fordi denne form for
                ”regulering”, står sig godt i de mange nationale- og
                internationale mødelokaler hvor fiskeriet bestemmes. Her kan
                alle - uden forvirring fra og forbindelse til fiskeriets
                virkeligheder - læse og forstå store markeringer på et søkort
                - jo større markeringer, jo større beskyttelse af de sparsomme
                fiskeressourcer, siger den logik.
                
                
                
                Men lukninger af havområder
                tjener ikke formålet. Det er afmagtshandlinger og kulminationen
                på en forfejlet ressourceforvaltning i Europa. For lukkede
                havområder presser fartøjerne sammen på mindre områder,
                f.eks. inde under kysten, med det resultat, at det kystfiskeri
                man ville beskytte, bliver rent overende. 
                
                
                
                Den regulering der er brug
                for er ligeså enkel, som den er logisk. Man skal få fjernet de
                fiskerier der ødelægger havmiljøet (bomtrawlerne og andre
                voldsomme trawltyper) og få fjernet de trawl- og vodfartøjer,
                som kun holder skruen i vandet, ved at fange de meget store mængder,
                blot til brug for brændstof og forrentningen af de store
                investeringer. Og denne eneste fornuftige bevaringspolitik, har
                politikerne kunnet sætte i gang i flere år, men i stedet har
                de tilladt og også støttet opbygningen af store og meget dyre
                fartøjer og de destruktive fiskeriformer. 
                
                
                
                Lukninger af havområder
                presser fiskerne sammen, eller sådan ser det ud, når man
                udelukkende ser på de teoretiske planer, men virkeligheden
                bliver selvfølgelig en anden. Den kommende lukning får ingen nævneværdig
                betydning, fiskerne fortsætter fiskeriet hvor de altid har
                fisket, hvad skal de ellers gøre? Enkelte vil blive opdaget og
                draget til ansvar med store bøder, men den risiko har man vænnet
                sig til i fiskeriet. At få konfiskeret fangsten, sammen med
                store bøder er blot blevet til en kalkuleret erhvervsrisiko i
                fiskeriet.
                
                
                
                Danmarks Fiskeriforening 
                råber op som de skal, i håbet om erstatninger i 100 mill.
                klassen. Men de råber ligeså meget op til støtte for en
                regulering de kan leve med - i et par år endnu. For den eneste
                virksomme regulering, til opbygninger af fiskebestande, kan en
                økonomisk interesseforening som Danmarks Fiskeriforening ikke
                leve med. Foreningen har efter vor mening, ikke bidraget
                konstruktivt til en forvaltning og regulering, hvor man undgik
                lukkede havområder. Denne mangel på konstruktive handlinger
                fra Danmarks Fiskeriforenings side, ses nu også i det
                samarbejde de vil have med landbruget, i bestræbelserne på at
                få stukket snablen dybere ned i de offentlige kasser. 
                
                
                
                Den anden større forening,
                under formand Peter Hyldtoft, er også interesserede i de
                lukkede kasser. De giver ham vind i sejlene til anbefalinger om,
                at halvdelen af den tilbageværende danske fiskeflå-de bliver
                hugget op, og at man kun bevarer de fartøjer som fanger
                kvalitetsfisk. Og det lyder jo meget fornuftigt, hvis ikke det
                lige var for den kendsgerning, at formanden kun vil have fjernet
                de ca. 2500 mindre fartøjer, som tilsammen fanger under 10% af
                de danske landinger. De skal væk for de har en alt for stor en
                indflydelse på fiskeripolitikken, mener Hyldtoft. 
                
                
                
                Den sidste større forening
                som har glæde af lukkede og fredede havområder er Danmarks
                Naturfredningsforening. I forbindelse med den seneste revision
                af fiskeriloven, fik foreningen sæde i fiskeriets rådgivende
                udvalg, som havmiljøets vagthund. Det praktiske fiskeri har de
                ikke noget begreb, det siger de selv, hvorimod foreningen meget
                gerne vil have fredet naturen for bønder, jægere, fiskere og
                andre naturbrugere.
                 
                Lukkede havområder er således en fordel for de ansvarlige for
                fiskeriet, politikerne, embedsmæn-dene, biologerne og
                organisationerne, men de er en katastrofe for fiskebestande,
                havmiljø og de skånsomme fiskere. For uanset om de lukkede
                havområder bliver effektivt overvåget eller ej, ødelægger de
                den økologiske balance i og på havet. Først ved at lukkede
                områder kan være en forhindring for gennemførelsen af
                effektive bevaringsforanstaltninger af teknisk art som:
                ophugning af de fartøjer som er årsag til problemet, indførelse
                af meget større store masker, effektiv kontrol med motorkraften
                og lign. 
                
                
                
                 - Lukkede områder i
                et højaktivt fiskevand som Nordsøen, genopbygge ikke
                fiskebestande og det uanset om områderne overvåges eller ej. 
                
                
                
                Bliver de ikke overvåget,
                fortsætter fiskeriet nogenlunde på samme kurs - nedad. Bliver
                de effektivt overvåget, opvejes fredningerne af et voldsomt
                pres på fiskevandene uden for områderne. Vil man nu, som tilfældet
                er i den såkaldte ”torskekasse” beskytte gydefisken, ville
                det være langt mere effektivt, at frede gydetorsken i dens
                gydeperiode. (Men så er det selvfølgelig også slut med den
                eftertragtede torskerogn, som vel stadig udgør et stort indtag
                af fisk hos de danske forbrugere). 
                
                
                
                Men de lukkede område får
                i hvert fald én kurve til at stige, nemlig kurven over hvor
                mange fiskere der bliver fanget. Lukkede områder giver en højere
                kriminalitets rate i fiskerierhvervet. Så listen over negative
                konsekvenser ved lukkede havområder i et højaktivt
                fiskerifarvand, overgås kun af listen over de negative
                bifangster lukkede havområder fører med sig. 
                
                
                
                Til slut. Der bør ikke
                være nogen tvivl om, at lukkede områder er et onde. Men når
                man nu alligevel vælger at lukke havområder, så bør man
                friholde de fiskere som kan dokumentere, at de fisker på en måde,
                der hverken skader bestande eller havmiljø. For den lukkede
                torskekasse er en hån, mod de fiskere som opfører sig
                ordentlig, de bliver ramt urimelig hårdt, og det uanset om områderne
                overvåges eller ej. 
                
                
                
                Kurt Bertelsen Christensen
                Landsforeningen Levende Hav