| Det er måske for tidligt at komme med denne 
              prognose, men dokumenterne og de mange rygter her i landet og de 
              voldsomme reaktioner i bl.a. Skotland, synes at pege på mere kaos 
              mere bureaukrati og mindre fornuft og bæredygtighed i fremtidens 
              fiskeri. Vi er endnu meget langt fra at have begreb om 
              de EU fiskeriaftaler der blev vedtaget i Bruxelles den 20.12, men 
              med den smule vi har fået kendskab til, tegner der sig et 
              uhyggeligt bureaukratisk billede af fremtidens fiskeri. Allerede i 
              dag er fiskeriet bureaukratisk, men fremtidens fiskeri vil ikke 
              kun være begrænset af de færre og færre ressourcer, men i ligeså 
              høj grad af fiskernes muligheder for at forstå og honorerer de 
              mange krav der stilles af EU og de nationale fiskeriforvaltninger. Siden indførelsen af den fælles 
              fiskeripolitik i 1983 er reglerne for fiskeri blevet mere og mere 
              detaljerede, sofistikerede, uigennemskuelige og nu også 
              uigennemtænkte. Når fiskeriet alligevel har kunnet foregå, hænger 
              det sammen med at fiskerne har forstået at navigerer inden for dette 
              system af havområder, kvoter, maskestørrelser osv. De har landet 
              fisk fra andre områder end der hvor fisken er fanget; de har 
              landet uden om de systemer som kontrollerer; de har taget chancen 
              og landet fisken selv om de kunne risikerer at blive opdaget og få 
              store bøder. Det vil fortsætte, men det vil blive vanskeligere for 
              det traditionelle fiskeri.  Kommissionen og ministerrådet har offentligt 
              erkendt de indlysende svagheder i forvaltningen af EU's fiskeri. 
              Og op til vedtagelsen af fiskerireformen, havde myndighederne 
              flere gange fået understreget, at fiskerne skal have et meget 
              større ansvar for en fornuftig gennemførelse af den fælles 
              fiskeripolitik. Med EU's fiskerireform som den tegner sig og de 
              nye regler og forordninger som er vedtaget, synes myndighederne at 
              have opgivet at få skabt en fiskeriforvaltning hvor fiskerne gives 
              et større ansvar for fremtidens fiskeri.  Som det ser ud i øjeblikket, vil  
              fiskeriet og forvaltning fortsætter på den ”legende røvere og 
              soldater” kurs som har styret fiskeriet op gennem 90’erne, men i 
              fremtiden med færre deltagere fra det mindre og det mere 
              traditionelle fiskeri. Dette fiskeri har lidt under og er blevet 
              skåret ned til sokkeholderne under den fælles fiskeripolitik, men 
              med det enorme bureaukratiske fiskeri som tegner sig, vil flere 
              bukke under. Tilbage får vi de store ressourcekrævende og 
              omsætningstunge fartøjer som også har råd til at hyre de 
              nødvendige eksperter der kan matche den fiskeriforvaltning og 
              kontrol som bygges op. En mere bureaukratisk fiskeriforvaltning og 
              en større fiskerikontrol vil ikke give os et mere bæredygtigt 
              fiskeri, tværtimod. Vi er faktisk så langt fra det bæredygtige 
              fiskeri som vi kan komme i øjeblikket. Vi aner ikke, og det gøre 
              myndighederne heller ikke, hvad der blev vedtaget i 
              Bruxelles den 20/12. Fiskeriet bliver tilsyneladende så 
              kompliceret, at fiskerne med samvittigheden i behold kan fralægges 
              sig et hvert økologisk og også økonomisk ansvar for deres 
              virksomhed. Tilbage står vi med en EU kommission og de nationale 
              forvaltninger, som strides om hvem der har ansvaret for at 
              fiskeriet bliver dårligere og dårligere. Skandalerne vil 
              fortsætte, industrifiskeriets bifangster af sild, kuller og torsk 
              vil fortsætte, udsmidet vil vokse for fiskerne og myndighederne 
              vil fortsætte med at koncentrerer sig om hvor, hvornår, hvordan og 
              hvilke fisk der landes, hvor det bæredygtige fiskeri  skal være fokuseret på selve 
              fiskeriet, altså hvor, hvornår, hvordan og hvilke fisk fiskerne 
              fisker? 
              -        
              Mere kontrol med et ubæredygtigt fiskeri fører automatisk 
              til et højere udsmid. Bliver risikoen for at blive opdaget højere, 
              vil fiskerne smide meget mere af den ulovlige fisk tilbage i 
              havet, som dødt udsmid. Det er nemlig ikke ulovligt at fange de 
              ulovlige fisk, det er ulovligt at lande den.  
              -        
              Lavere kvoter på en art, som f.eks. torsk, fører automatisk 
              til et større udsmid af torsk. Det kan ikke undgås i og med at 
              torsk fanges sammen med f.eks. kuller. 
              -        
              Opdelingen i mange mindre farvandsområder giver et forkert 
              billede af bestandssituationerne. I 2003 må de danske fiskere 
              f.eks. 10.000 tons rødspætter i Skagerrak mod 5000 sidste år. 
              Dobbelt så mange fisk må jo betyde at bestanden har det dobbelt så 
              godt i Skagerrak, men det er der ingen der ved noget ædrueligt om.
               
              -        
              I de danske farvande landes der fisk på kryds og tværs og 
              ingen har noget overblik over hvor fisken er fanget. 
              -        
              Der var lagt op til at kystfiskerne skulle tilgodeses med 
              en forvaltning som kunne sikre deres eksistens, det ser ikke ud 
              til at være kommet med. Tværtimod må man sige når man ser at 
              fartøjer ned til 10 meter skal afgive en lange række af meldinger 
              hver gang de skal på fiskeri og når de skal lande fisken.  Den 1. Feb. Skal fiskeriet starte op på det 
              grundlag man vedtog den 20.12 og det er helt usædvanligt at ingen 
              tilsyneladende ved hvorledes det kommer til at ske. I Skotland er 
              der voldsom offentlig debat, mens vi herhjemme oplever et 
              Fødevareministerium der er ligeså lukket som en østers.  Det er dybt utilfredsstillende at være 
              underlagt en regering og et ministerium som i den grad lader hånt 
              om de offentlige interesser der er på spil i denne sag. Og det 
              synes uden for enhver fornuft, at det samme ministerium som har 
              været formand for vedtagelsen af en fiskerireform, der indeholder 
              en nyskabelse som artikel 31 om De regionale råd, kan være så 
              tavs. Ideen med de regionale råd er netop at få højnet kvaliteten 
              af fiskeriforvaltningen gennem en større offentlig debat under 
              inddragelse af mange flere aktører ind tilfældet er i dag.  Indtil den 20.12 blev fiskeriforvaltning 
              vedtaget af ministeriet og Danmarks Fiskeriforening. Ifølge 
              fiskernes formand Bent Rulle er Danmarks Fiskeriforening nu også 
              ude af forvaltningen, så tilbage står alene ministeriet som skal 
              bestemme fiskeriet.     
              Home  
              
               
                
               |