|  
               
               Fiskerikontrollen anmelder i disse dage industrifartøjer
              i Esbjerg, Thyborøn og Hirtshals til politiet, fordi deres laster
              af industrifisken sperling og brisling, indeholder ulovlige
              fangster af sild, kuller, torsk og andre konsumfisk. En last
              industrifisk er ulovlig, hvis der i lasten af sperling befinder
              sig mere end 5 % torsk og kuller og i alt mere end 15 % andet
              fisk. Så er der en regel om, at højst 25 % af lasten må være
              blevet til suppe, dvs. at højst 25 % af lasten må bestå af fisk
              som ikke længere kan identificeres. Fanger man brisling må der være
              20 % sild i industrilasten. Så lovgivningen tillader faktisk et
              forholdsvist stort indhold af konsumfisk i industrilasterne og
              alligevel bliver fartøjerne opbragte med ulovlige fangster.  Men en ting er lovgivningen, en anden er
              fiskernes syn på ulovlighederne. Tidligere var det sådan, at
              alle fiskerne, mere eller mindre selvfølgelig, accepterede, at
              industrifiskerne landede konsumfisk i industrilasterne, men sådan
              er det ikke i dag, lige bortset fra konsumfisk som sild og
              hvilling.  For når industrifiskerne nu bliver taget med kuller,
              torsk og andre konsumfisk i lasten, så er der nu en bred og
              udtrykt kritik og forargelse over industrifiskeriet og deres
              metoder. De fleste fiskere mener, at industrifiskerne godt kan have
              sild og hvilling i industrilasterne, mens de vil ikke længere
              acceptere, at kuller, torsk, sej og fladfisk (bortset fra ising) går
              til fiskemel og olie.   Det lyder måske ikke af så meget, men det
              er faktisk en mindre revolution. For industrifiskeriet, i første
              og sidste kvartal af året, har altid været et fiskeri med meget
              store bifangster af konsumfisk. De store fisk blev landet til
              konsum og de ofte meget store mængder af undermålsfisk
              gik i lasten til fiskemel og olie. På grund af de de meget små
              kvoter på konsumfisk i de senere år, kan industrifiskerne ikke længere, lovligt
              i hvert fald, lande deres konsumfisk. Så er spørgsmålet: Er
              den lovgivning vi har på industrifiskeriet i orden? Dertil er svaret et rungende nej. Den dur
              overhovedet ikke for årets første og sidste kvartal. Der er et utal af meldinger fra industrifiskerne på, at de simpelthen
              ikke er i stand til at fiske lovligt!   De fisker alligevel og de
              har så kun to muligheder. Enten satser de på ikke at blive
              opdaget og lander fisken, eller også tør de ikke og smider
              fangsten tilbage i havet som dødt udsmid.  Resultatet
              er det samme, konsumfisken blevet fanget og dør. Sådan foregår fiskeriet efter sperling og ingen kan bestride dette faktum. Så i forhold til industrifisken sperling burde der være
              et generelt fiskeforbud - fiskerne siger selv at de ikke kan udøve
              det fiskeri lovligt, ergo bør det stoppes. Eller også bør det
              lovliggøres, ved at bifangstreglerne tilpasses sperling fiskeri,
              alt andet er uholdbart. Vi skal anbefale at fiskeriet stoppes af
              hensyn til fiskeressourcerne, af hensyn til genopbygningen af
              fiskebestande som torsk og kuller og af hensyn til det samlede
              danske fiskeri, som hver år må fange færre og færre fisk og
              som lider under et voksende dårligt image for dansk fiskeri.   De mange industrifartøjer kan ikke kompenseres
              med andre fisk, for der ikke fisk nok. Derfor bør der afsættes
              de nødvendige (mange) penge til ophugning af de store
              industrifartøjer. Landsforeningen Levende Hav Ferring Strand 11.12.2002 
              Home 
               
               
               
               
               
               
               
               
                
               |